Tijdelijke stroomvoorziening tram

14 juni 2017 - 11 augustus 2017
Op de Van Bleyswijckstraat is een tijdelijke stroomvoorziening voor de tram geplaatst. Deze voorziet de tram van stroom tijdens de verplaatsing van de huidige installaties naar de definitieve locatie.

Sinds enige tijd rijdt de tram op de Westlandseweg op de definitieve plaats. De bovenleiding van de tram van het deel Papsouwselaan-Reineveldbrug wordt gevoed vanuit het onderstation van HTM aan de Westlandseweg. In dit onderstation wordt de 10.000 Volt wisselstroom uit het Stedin-net met behulp van een transformator omgezet in 680V gelijkstroom, zodat de tram hierop kan rijden. Dit onderstation staat precies op de plaats waar straks de Nieuwe Gracht aansluit op de Westlandseweg/ Ireneboulevard. De route Coenderstraat - Nieuwe Gracht - Westlandseweg wordt in oktober dit jaar opengesteld, en daarom moet het onderstation worden verplaatst. In het bijgebouw van de scholencombinatie Delfland aan de Van Bleyswijckstraat is een nieuwe ruimte voorzien voor het onderstation waarin de bestaande installaties worden overgeplaatst. Tijdens het overplaatsen kunnen de installaties uiteraard geen stroom leveren, maar moet de tram wel blijven rijden. Daarom wordt er een tijdelijk mobiel onderstation geplaatst, die de stroom levert tijdens de verplaatsing van de installaties.
 
Fasering
Het tijdelijke, mobiele onderstation wordt vanuit Amsterdam naar Delft getransporteerd op een dieplader. Met een grote kraan wordt het onderstation van de dieplader afgetild en tijdelijk op een viertal parkeerplaatsen aan de Van Bleyswijckstraat geplaatst. Vervolgens wordt het mobiele onderstation aangesloten, waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van bestaande ondergrondse leidingen zodat de straat nauwelijks opgebroken hoeft te worden. 
 
Als de tijdelijke voorziening is aangesloten, dan kunnen de installaties in het huidige onderstation worden overgezet naar het nieuwe onderstation op de definitieve locatie. Vervolgens wordt het nieuwe onderstation getest en in gebruik worden genomen, hierna blijft het mobiele onderstation nog 2 weken stand-by staan. Tot slot wordt het mobiele onderstation afgevoerd. 
 
Planning 
Onder voorbehoud
 
Week 24 (14 juni) Plaatsen mobiel onderstation. Op onze facebookpagina staan foto's van de plaatsing.
Week 27 Aansluiten en testen mobiel onderstation
Week 28 + 29 Verplaatsen installaties van huidig naar nieuw onderstation
Aansluiten en testen nieuw onderstation
Week 30 + 31 Testfase nieuw onderstation (mobiel onderstation stand-by)
Week 32 Verwijderen mobiel onderstation
 
Mochten bepaalde tests niet goed verlopen, dan bestaat de kans dat het mobiel onderstation langer zal blijven staan. Bovenstaande planning is daarom onder voorbehoud van wijzigingen.
 
Reacties (4)

Tijn

15.06.2017 om 14:01

Dank!

Team Communicatie Spoorzone Delft

15.06.2017 om 12:28

Beste Tijn, we kunnen niet altijd even nauwkeurig alles voorspellen, maar hierbij alvast een aantal antwoorden op je vragen op basis van de huidige planning. Water in de Spoorsingel: september. Bolwerk klaar: september. Hoofdroute Phoenixstraat/Coenderstraat/Nieuwe Gracht: oktober. Straatwerk is in januari 2018 helemaal klaar, met uitzondering van het voetgangersdeel Phoenixstraat. Actuele data zijn te vinden op www.spoorzonedelft.nl/planning

Tijn

15.06.2017 om 11:03

Jeetje, wat een gedetailleerd verhaal +1 . Kan dit detailniveau ook op andere punten worden uitgeschreven. Bijvoorbeeld wanneer stroomt er water door de grachten, wanneer is het bolwerk dicht, wanneer zijn de bruggetjes geplaatst en wanneer is het straatwerk klaar (Phoenixstraat / Spoorsingel).

Frits

15.06.2017 om 11:01

Zo te zien geleverd inclusief graffiti tags, een uitnodiging voor verdere vandalisatie.


Uw e-mailadres wordt niet getoond op de website