Stadskantoor en stationshal

In het hart van de spoorzone komt een bijzonder gebouw: een nieuw stadskantoor voor Delft met daarin de stationshal voor het nieuwe ondergrondse treinstation. Het wordt een toonaangevend gebouw, een markante toegangspoort voor Delft en een nieuw visitekaartje voor de stad. Een gebouw dat onderdeel wordt van de nieuwe woonwijk Nieuw Delft, de verdere ontwikkeling van het stationsgebied versterkt én een schakel wordt tussen de historische binnenstad en de woonwijken aan de andere kant van het spoor. De nieuwbouw komt bovenop de spoortunnel en het ondergrondse station. Het wordt een nieuw centraal punt in Delft, in combinatie met het knooppunt van openbaar vervoer waar trein, tram en bus samenkomen.

Ontwerp
Het gebouw is ontworpen door Mecanoo Architecten uit Delft. Mecanoo heeft gekozen voor een gebouw dat een uitstraling heeft naar alle kanten. De verlaagde daklijnen op de hoeken zorgen voor een geleidelijke overgang naar de bestaande bebouwing.

Station en stadskantoor in één
De nieuwe stationshal met winkels is bovenop de spoortunnel gebouwd en zit aan de kant van de binnenstad (Westvest). Van daaruit kunnen reizigers de ondergrondse perrons bereiken. De stationshal is inmiddels in gebruik genomen, op 28 februari 2015. Hierna volgt de afbouw van het gedeelte van de publiekshal en de bovenliggende kantoren. De stationshal wordt straks door een glazen wand gescheiden van de publiekshal (ingang zijde Coenderstraat) en is integraal onderdeel van het stadskantoor, dat de eerste, tweede en derde etage van het gebouw beslaat. Het stadskantoor biedt straks onderdak aan de gemeentelijke organisatie, met ruimte voor de publieksbalies en werkplekken. Eén plek waar bewoners en ondernemers hun zaken met de gemeente kunnen regelen.

Bouw en planning
BAM Utiliteitsbouw is in juni 2013 gestart met de bouw. Het gedeelte op de tunnel wordt het eerste gebouwd. Op 28 februari 2015 is de stationshal in gebruik genomen en einde 2015 is het grootste gedeelte van het stadskantoor klaar. Dan kunnen de eerste medewerkers van de gemeente naar het nieuwe kantoor verhuizen. Er is nu een tijdelijke gevel aan de kant van de Coenderstraat. Nadat het huidige spoor is afgebroken, begint aan die zijde de bouw van de publiekshal en de overige kantoren. 

In het factsheet over het stadskantoor en de stationshal leest u meer over dit gebouw en de planning.

Zie ook

Ruime steun voor kleiner stadskantoor

Nieuwsbericht van 16 december 2011 over het instemmen van de gemeenteraad met het besluit van het college om een laag minder te bouwen van het stadskantoor.
 

Gemeenteraad vergadert over stadskantoor

Nieuwsbericht van 26 augustus 2011 naar aanleiding van het besluit in de gemeenteraad om op 22 september 2011 te vergaderen over het inleidend referendumverzoek en het initiatiefvoorstel om het stadskantoor niet te bouwen.

Keihard werken aan de toekomst

Column van Spoorzone wethouder Milène Junius van begin juli 2011 naar aanleiding van het collegevoorstel om te bezuinigen op het nieuwe stadskantoor.