Bouw-update januari/februari 2016

25 februari 2016

En nieuwe bouw-update. beBijk hier de foto's van de werkzaamheden van januari en februari 2016.
 



De constructie van het tramtracé over de Westlandseweg is in volle gang. Vlak daarnaast (rechts op de foto) worden de vloerdelen van de Scholen Gemeenschap Delfland ingehesen.

 
Hierboven het zuidelijk deel van de tweede tunnelbuis, ter hoogte van de Engelsestraat (begin januari)
 
Ondertussen is er hard gewerkt aan de middenwanden, en komt binnenkort het dak erop.
 
Hier een deel van de middenwand die al uitgehard is, daarachter de steigers waar de betonvlechters de wapening voor de middenwand klaarmaken, en daarachter een middenwand die nog in de bekisting (rood in de foto) aan het uitharden is.
 
Ietsje zuidelijker wordt nog gegraven. In het midden zie je de funderingspalen voor de tunnelbak. En de stempels (horizontale buizen) zorgen ervoor dat de damwand niet naar binnen komt zetten.
 
Bij het station worden de voorbereidingen getroffen voor de aanleg van het fietspad naast de Westsingelgracht. Rond 1 maart wordt de huidige kademuur gesloopt, waarna na het aanbrengen van damwanden, een nieuwe kademuur wordt gebouwd.
 
Het fietspad zal vanaf het stationsplein (de ondergrondse fietsenstalling) door lopen naar de Hooikade.
 
Hier ziet u de gloednieuwe vloer van de kelder van de tweede fase van het Stadskantoor (aan de linkerkant van de foto). De tweede fase (de laatste 20% van het Stadskantoor) zal eind dit jaar in gebruik genomen worden. Dan verhuist ook het klant contact centrum van de Phoenixstraat naar de publiekshal in het Stadskantoor. Fase 1 van het stadskantoor (de verdiepingen boven de stationshal, is sinds eind januari in gebruik genomen.
 
Ook bij de Buitenwatersloot worden damwanden gebruikt als "hulpwerk" voor het bouwen van de nieuwe kademuren. Het Bolwerk krijgt zo steeds al aardig wat vorm.
 
De vervanging van het riool op de Westvest
 
Archeologen in dezelfde bouwput op de Westvest. Ze doen onderzoek naar oude muren waar we op zijn gestuit. Hoewel het onderzoek nog in volle gang is, lijkt het erop dat er een smalle weg/doorgang tussen de muren is geweest. De doorgang zou rechtstreeks naar één van de torens op de stadsmuur van Delft leiden.  Naar alle waarschijnlijkheid leek de toren op de Bagijnetoren en heeft hij ter hoogte van de huidige tramhalte Westvest gestaan.
 

 

Reacties (1)

H. den Boer

04.08.2016 om 16:03

Als geboren Delftenaar hou ik de hele bouw van de spoortunnel bij. Af en toe ga ik ook nog kijken. Ik ken de Spoorsingel nog met het spoor op gelijke hoogte en met het water er naast.Toen kwam het viaduct wat al een hel verbetering was. Dus is het wel leuk de ontwikkeling te volgen.


Uw e-mailadres wordt niet getoond op de website