Bouw-update juli 2015

07 juli 2015

Slopen en bouwen, 2015 is een druk jaar voor de spoorzone! Bekijk hier de laatste foto's...

Fotografie: Ronald Tilleman

 

Puin van het viaduct en de Prinses Irenetunnel gaat in de breker waar het fijn wordt gemaakt.
 
De puinbreker: grove stukken erin, fijn granulaat eruit. Het granulaat wordt hergebruikt voor de aanleg van de nieuwe inrichting van de buitenruimte.
 
Een sterke magneet haalt het wapeningsstaal eruit.
 
Links het nieuwe spoortrace ter hoogte van de Gamma, waar de trein net de tunnel in duikt. Rechts de bouwkuip voor de tweede tunnelbuis.
 
Aanbrengen fundering tweede tunnelbuis.
 
Het dek van de Prinses Irenetunnel.
 
Links de bouwkuip voor de tweede tunnelbuis, rechts de tram. Zodra de tweede tunnelbuis op deze locatie af is, kan de tram op het dek van de tunnel worden gelegd in de definitieve positie. Daarna kan de tunnel waar nu de tram rijdt worden gesloopt.
 
Bouwrijp maken van de nieuwe woonwijk de Coendersbuurt, onderdeel van de Nieuw Delft. Vanaf dit najaar start hier de bouw van de eerste woningen!
 
Het trekken van de oude funderingspalen van het spoorviaduct, die in de weg staan voor de bouw van de tweede tunnelbuis en de parkeergarage Spoorsingel. Ze gaan er heel lastig uit.
 
Eerst wordt een bak gemaakt om de palen goed zichtbaar te krijgen.
 
Dan wordt rondom de paal die eruit moet een ijzeren paal/casing de grond in geslagen, daaromheen wordt de grond weggespoten en dan kan de paal worden getrokken.
 
Een oude funderingspaal van het spoorviaduct. Deze is er gelukkig al uit.
 
Het diepwanden proces: eerst een sleuf graven van 24 meter diep. Dat gebeurt met deze grijper, die steeds happen grond pakt en naar boven haalt. Tegelijkertijd wordt steunvloeistof bentoniet erin gepompt, om te voorkomen dat de sleuf instort. Wat een klus, zo ver onder het maaiveld!
 
Het laten zakken van de wapeningskorven.
 
Voordat het beton wordt verwerkt op de bouwplaats, wordt het getest of het de juiste samenstelling bevat.
 
Als het beton is goedgekeurd, kan het worden gebruikt, zoals hier voor de bouw van de diepwanden.
 
Een stukje nieuwe openbare ruimte, met nieuwe bestrating, bomen, vistrappen, water en zicht op het historische stadscentrum van Delft.

 

Reacties (8)

Henk van Haaster

30.07.2015 om 19:01

Ik vind het een geweldig project, heb de bouw van het viaduct meegemaakt maar dit vind ik geweldig om te zien en van het begin af ga wekelijks het hele project langs. Petje af voor de uitvoerders en de kleine ongemakken nemen we maar op de koop toe, er komt iets moois voor terug.

Hans Schlotter

30.07.2015 om 18:30

Wanneer zijn al de palen getrokken? Wat gebeurt er met afgebroken palen? Worden die verwijdert als de parkeergarage wordt uitgegraven. Misschien hadden alle palen in de dagbouw gracht voor de garage lekker gecontroleerd gesloopt kunnen worden. Omvallen zouden ze zeker niet. Lijkt me een mooi gezicht die trosjes in die brede gleuf.

Dick

29.07.2015 om 10:08

Foto's onscherp? misschien heeft U een nieuwe bril nodig want ik zie juist hele scherpe foto's

Willemse

09.07.2015 om 18:04

Dat ligt niet aan jou maar dat is gewoon zo, erg onscherp en volgens mij zwaar bewerkt.

Ferry

09.07.2015 om 11:30

Ligt het nou aan mij dat ik denk dat de foto's hier vaak zo wazig en onscherp zijn ?

Adriaan Rodenburg

07.07.2015 om 21:39

Pracht project! Moderne 'herbouw' van de Slootspoort had wel mooi geweest.

albert klarenbeek

07.07.2015 om 20:38

ik vind het wel heel leuk om het te zien.

Rob van Duijn

07.07.2015 om 14:20

Het is een geweldig project en geniet er elke dag van hoe het allemaal in zijn werk gaat, heb met Ada een rondleiding gedaan en het was geweldig om het van dichtbij te mogen zien i.p.v. ons balkon


Uw e-mailadres wordt niet getoond op de website