Bouw-update oktober/november 2015

05 november 2015

Bekijk hier de vorderingen in de bouw van de fietsenstalling, de parkeergarage, de tweede tunnelbuis en de nieuwe woonwijk.

 

 
Foto boven: Tweede tunnelbuis voor een deel ontgraven, locatie: nabij Engelsestraat.
Fietspad onder de Constructiebrug. Je zou er zo al wel willen fietsen!
Zicht op de oude oversteek die vanaf volgende wek wordt gesloopt. Tijdelijk kunnen fietsers nu gebruikmaken van een van de Stationspleinbruggen (voor de bussen).
Het tram/bustracé op de Westvest is definitief, wat betekent dat je er de nieuwe inrichting al kunt zien uit het stedenbouwkundig plan van Busquets. Dat de auto's er overheen rijden is overigens wel tijdelijk. in 2017 loopt de hoofdontsluitingsroute noord/zuid niet langer over de Westvest, maar via de Coenderstraat.
Wanneer de oversteek in de verte is verwijderd en overige werkzaamheden zoals baggerwerk is uitgevoerd, kan er weer volop gevaren worden. Vanaf het nieuwe vaarseizoen, mei 2016, is de vaarroute weer open.
Hier is het hoogteverschil op de Wesvest goed te zien. Omdat we graag willen dat je met bootjes onder de Stationsbruggen door kunt varen, zijn deze bruggen hoger aangelegd en dit hoogteverschil moet op een kort stukje worden overbrugd. Vandaar dat de bus/trambaan hier iets hoger komt te liggen om netjes de aansluiting te maken. Het voetpaddeel ligt iets lager, dat is een ontwerpkeuze van Busquets. Het had ook hoger gekund, maar dan is de kader weer erg hoog ten opzichte van het water.
De nieuwe woonwijk Coendersbuurt met de Nieuwe Gracht.
Hier zijn de twee pijlers te zien van het oude viaduct. Ze zijn goed ingepakt, zodat er later een aandenken overblijft van het spoorviaduct. De pijlers staan op het toekomstige Bolwerkeiland. Door stichting WeSD wordt nog een crowdfundingsactie gestart om hier iets moois van te maken.
Hier komt de nieuwe ondergrondse fietsenstalling met nog eens 2.700 plaatsen. Bovenop komt een park. Het oude stationsgebouw krijgt een nieuwe bestemming, maar er is nog niet bekend wat erin komt. NS zoekt een koper voor het pand.
Het weghalen van de oude fundering van het viaduct. Het is een enorme klus om deze palen de grond uit te krijgen. We halen dan ook alleen de palen weg die in de weg zitten voor de tweede tunnelbuis.
Diepwanden met bovenop de uiteinden van de wapeningkorven. Er zitten dopjes op het wapeningsstaal, om ongelukken tijdens de bouw te voorkomen. Je ziet dat de panelen om en om worden gemaakt. De wanden ertussen worden later gestort, wanneer het uitgraven van de tunnel klaar is. Het uitgraven gebeurt vanuit de naastgelegen bouwput voor de parkeergarage.
Hier zijn de diepwanden voor de parkeergarage klaar.
 

 

Reacties (2)

Jan

05.11.2015 om 20:02

Het zou toch fantastisch zijn als de Porceleyne Fles in het oude stationsgebouw ondergebracht kan worden. Goed bereikbaar, mooie locatie en een enorme toeristen trekker. Bovendien sluit het mooi aan bij het interieur van het nieuwe stationsgebouw.

Daan

05.11.2015 om 15:16

Het zou mooi zijn als het een publieksfunctie kreeg: horeca, museale bestemming, tijdelijke tentoonstellingen, concertzaaltje voor kamermuziek en/ of jazz of een combinatie? Ik snap dat d gemeente nu geen geld heeft om daar zelf in te investeren, maar heeft de gemeente wel invloed via het bestemmingsplan o.i.d? Het zou erg jammer zijn als er een bank, uitzendbureau of ander saai kantoor in kwam.


Uw e-mailadres wordt niet getoond op de website