Bouwwerkzaamheden stationsgebied: een gecompliceerd raderwerk

28 juni 2012

De bouw van de nieuwe spoorzone is in volle gang. Rond het huidige station komen veel werkzaamheden bij elkaar. Op deze relatief kleine oppervlakte wordt een waar vervoersknooppunt gerealiseerd. Hier komen straks bus, tram en trein samen.

De bouw van het ondergronds station, het stadskantoor met stationshal en het busplein worden uitgevoerd door verschillende aannemers, aangestuurd door verschillende opdrachtgevers. De werkzaamheden volgen elkaar vaak op en moeten daarom perfect in elkaar passen, als een raderwerk. Dit maakt de bouw op deze plek gecompliceerd. Als de een het werk niet op tijd af heeft, kan de ander niet verder. De afstemming vraagt logistieke precisie, een echt logistiek hoogstandje. Met een klik op onderstaande animatie kunt u de verschillende stadia van het bouwproces zien.

Animatie 

Reacties (5)

G.B van Driel

20.02.2015 om 17:46

In het begin stond er op de website een mooie doorsnede van het werk, waarop je duidelijk kon zien, hoe de natte Spoorsingel boven de tunnel komt te liggen, hoe de parkeergarages gesitueerd waren naast de tunnel en nog meer verduidelijkingen van de ondrlinge ligging van de onderdelen van het werk. Ik kan die doorsnede nergens meer vinden. Jammer want het gaf in één beeld wat nu met al die plaatjes niet duidelijk wordt. Graag vindbaar terugplaatsen. Bij voorbaat dank. Groet, ir G.B. van Driel.

Jan

05.07.2012 om 00:33

Hoe kom je nu met de fiets gemakkelijk van het centrum naar het station in de uiteindelijke situatie? Die bruggen zijn alleen voor voetgangers en bussen, moet je dan met de fiets helemaal omrijden als je bijvoorbeeld vanuit het centrum door de barberasteeg naar de fietsenstalling van het nieuwe station wilt? Ik zie nergens een mogelijkheid in deze animatie!

herman jacobs

02.07.2012 om 16:35

En wat mist is een uitgang aan de zuidzijde van het station, daar wonen veel mensen en die mogen altijd omlopen. Bovendien houd je dan het verschijnsel dat iedereen op 1 plaats de trein in en uit wil stappen, namelijk vlak bij de trap, en dat duurt langer, net als bij het oude station, een gemiste kans.

aad

02.07.2012 om 11:44

straks zijn we (eindelijk) verlost van het treinspoor, maar worden we daar echt beter van ? ik betwijfel het, want in de plaats van dat treinspoor hebben ze al tramsporen gelegd, en die geven nog veel meer ooverlast dat die trein al die tijd gaf. Nu krijgt half Delft geen rust meer door het constante en steeds erger wordende gepiep van die vervloekte rottram. Zet dat antieke en niet meer van deze tijd zijnde onding ergens in een museum ergens in zuid afrika of Mexico, maar verlos ons van die ellende

wilma keizer

01.07.2012 om 11:20

Dat het plein wat een prachtige ruimte lijkt te worden gelijk weer verpest wordt met bussen ? Kunnen de bussen niet aan de achterzijde van het station blijven dan creeer je een prachtig plein voor de stad aan de voorzijde , terras voor het oude station bv ? enz


Uw e-mailadres wordt niet getoond op de website