Lezing Busquets over openbare ruimte Spoorzone

03 juli 2009

Prof. Dr. Joan Busquets was eind juni in Delft. Hij gaf twee lezingen, waarin hij een toelichting gaf op zijn ontwerp voor de openbare ruimte in de spoorzone.

 

Busquets gaf twee lezingen in Delft. Op zondag 28 juni tijdens de Dag van de Architectuur en maandagavond 29 in het IHE gebouw. Busquets is al sinds eind jaren 90 bij het project betrokken als stedenbouwkundige. Aan de vooravond van het begin van de werkzaamheden vertelde hij bevlogen over zijn “masterplan”.

Nieuwe eisen aan openbare ruimte
Tijdens de Dag van de Architectuur lichtte hij zijn plan toe aan de hand van de landelijk thema van die dag: mobiliteit. Na de 19e eeuw waarin de trein zijn intrede deed, en de 20e eeuw waarin de auto een hoofdrol speelde, zijn de eisen aan binnenstedelijke gebieden veranderd. De binnenstad en het stationsgebied eromheen moeten aangepast worden aan de 21e eeuw.

Overwegingen bij ontwerp
De keuze voor de ondertunneling van de treinen en station, in combinatie met de gebiedsontwikkeling en mensenstroom eromheen, werd tijdens de Dag van de Architectuur nog verder toegelicht.

Jasper Tonk van Mecanoo (architectenbureau van het nieuwe stadskantoor) en Marcel Blom van Benthem Crouwel (architectenbureau van het ondergrondse station) vertelden over de overwegingen die gemaakt zijn tijdens het ontwerp van hun projecten. In het nieuwe spoorzonegebied is rekening gehouden met voetgangers fietsers, auto’s en een goede aansluiting op openbaar vervoer en de binnenstad.

Tweedeling valt weg
Maandagavond 29 juni presenteerde Prof. Busquets in een volle zaal in het IHE gebouw zijn inrichting openbare ruimte Spoorzone. Hij vertelde hoe er rekening gehouden is met het historische Delft en hoe, door het weghalen van het spoorviaduct, de tweedeling van de stad wegvalt. De oude binnenstad en het nieuwere centrale gedeelte van de stad worden één geheel door de nieuwe inrichting van de openbare ruimte.

De oude singel wordt gedeeltelijk in ere gesteld, een mooi voordeel voor pleziervaart. Ook het Bolwerk, de historische westelijke toegangspoort naar de binnenstad, krijgt zijn plek in het nieuwe ontwerp. Het park bovenop de spoortunnel zorgt voor een groene en aangename woon- en werkomgeving voor de nieuw te ontwikkelen woningen en kantoren.

Complexe opgave
Het ontwerpen van zo’n binnenstedelijk gebied is een complexe opgave, liet Busquets zien. Hij heeft tijdens het ontwerpen van het masterplan gekeken naar de ondergrondse indeling, historie, verkeersstromen, grondwater, waterpartijen op maaiveld, de straatinrichting en indeling. En wat vooral belangrijk is: het goed verbinden van al deze lagen met elkaar. Want dat is wat het uiteindelijke resultaat van de nieuwe inrichting bepaalt.

Reacties (3)

Monique Kromhout

05.03.2012 om 17:48

Busquets heeft 'een visie ontwikkeld op de toekomst van de mens in de steeds dichter wordende omgeving. Hij hanteert een sociale agenda en stelt de maatschappelijke zaak op de eerste plaats'. Zou het dan niet leuk zijn om in dit nieuwe leef/woongebied wat plaats te reserveren voor zorgwoningen? Ik weet nog een stichting (TOV) die al jaren op zoek is naar een locatie in de binnenstad voor een kleine woongroep voor jongeren met een lichte verstandelijke beperking!

Guido van der Wedden

17.02.2011 om 18:05

Het wordt zeker mooi! Helaas komt van Busquets woorden uit 2009: "De oude singel wordt gedeeltelijk in ere gesteld, een mooi voordeel voor pleziervaart." (zie hierboven) nu in 2011 weinig terecht... Zie mijn weblog voor meer informatie: http://guidovanderwedden.ning.com/profiles/blogs/eendjes-zijn-ook-leuk

Rolf Clason

10.07.2009 om 15:00

Na afloop fiets ik via Westvest, Stationsplein, Coenderstraat, Parallelweg, Westlandseweg en Industriestraat naar huis. Tijdens de tocht zie ik de beelden terug die Busquets schetste, alsof ze al gerealiseerd zijn. Ook zie ik opeens de eenheid van Voorhof en Binnenstad die Anne noemde. Het wordt mooi. Rolf Clason


Uw e-mailadres wordt niet getoond op de website