Terrazzo vloer op de perrons: the making of

08 augustus 2014

In de zomer is het rustig op de bouwplaats, maar op een aantal plekken wordt doorgewerkt. Zo ook in het ondergrondse station. Vorige week is bouwer Strukton Worksphere hier in opdracht van ProRail gestart met het aanbrengen van de bovenste laag van de perrons, de terrazzo vloeren. Terrazzo bestaat uit een mix van cement, water en marmergranulen (stukjes marmer). Hoe gaat dat in zijn werk?

Klassieke vloer
De bouwer heeft voor deze klus een specialist op het gebied van vloeren ingezet. Zij mengen de mix voor de terrazzo vloer ter plekke in het ondergronds station, waarna de mix ook meteen op de perrons aangebracht wordt. In deze terrazzo zit een speciale mix van cement, waardoor de vloer niet krimpt en er ook geen krimpscheuren ontstaan. Deze terrazzomix kan hierdoor over grote oppervlakken gelegd worden zonder voegen. Het cement functioneert als lijm tussen de marmerstenen. De stenen in de mix komen uit Italië en zijn klassieke marmersoorten die al eeuwen in terrazzo worden toegepast.

Vaste mengverhouding
De verschillende materialen worden in een cementmolen samengevoegd en gemixt tot een egaal mengsel. Dit gebeurt in een vaste mengverhouding en volgorde, zodat de stenen juist verdeeld worden. Er wordt gebruik gemaakt van twee kleuren terrazzo om straks de verschillende functies van het perron, zoals de wachtruimte, te accentueren. De kleur ontstaat door het toevoegen van een natuurlijk pigment.

Polijsten
De terrazzo mix wordt vervolgens steeds met kruiwagens op het perron gestort en met een drijfrei uitgestreken en geegaliseerd. Wanneer de vloer voldoende is uitgehard wordt er een aantal millimeters van afgeschuurd met een grove diamantschijf, zodat de marmerkorrels zichtbaar worden. Daarna wordt de vloer verder gepolijst met een fijnere diamantschijf, totdat de vloer voldoende glans en stroefheid heeft.

Bekijk hier de foto's.

Reacties (0)

Uw e-mailadres wordt niet getoond op de website