Nieuw station Delft open!

28 februari 2015

Vanmorgen vroeg gingen het nieuwe station Delft en de spoortunnel open. Het moment waar honderden spoorbouwers ruim vijf jaar naar toe hebben gewerkt. Het is al de hele dag gezellig druk. Bekijk hier een impressie van het station, de reizigers en de kijkers!

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Zie ook
Reacties (17)

Team Communicatie

19.03.2015 om 15:38

Hierbij de antwoorden op veelgestelde vragen: Als je binnen 60 minuten in en uitcheckt kost het niets. Wel moet je een product hebben geladen op de OV Chipknip, te weten een abonnement of een minimum reissaldo van € 20. Bakken met metrokranten staan er inmiddels. Het klopt dat er beneden geen winkeltjes meer zijn, alles zit nu in de hal. Als het goed is, rijden de treinen niet meer helemaal door naar voren.

Shar

13.03.2015 om 08:10

Het station ziet er fraai uit, het plafond is geweldig, maar ik zie ook nog wel wat verbeterpunten, zeker voor ons ondergrondse fietsstallinggebruikers: 1. als je de fietsenstalling verlaat, ga je door poortjes waarbij je gelijk kunt inloggen. Wil je nog even naar boven om koffie te halen, dan moet je weer langs poortjes. Nu staan er nog een paar open, maar wat als ze straks allemaal dicht zijn? Kun je de stationshal dan alleen buiten om bereiken? Of log je dan eerst weer uit en dan weer in en gaat dit dan wel goed? Ik wilde laatst even boven kijken en checkte uit, zodat ik het niet zou vergeten, bedacht me toen ik boven de poortjes zag en kon vervolgens bij de fietsenstalling niet meer uitchecken ? Gelukkig was er nog een poortje open. 2. op de perrons is geen kiosk meer, alle winkels zitten nu boven in de hal. Als je nog even snel iets wilt halen, kost dit nu meer tijd, zeker als je ook nog door gesloten poortjes moet. Ik heb de laatste twee weken de hal dan ook niet gezien. 3. ik heb nog geen bak met krantjes kunnen ontdekken bij de fietsenstalling of op de perrons, ook die schijnen alleen in de hal te staan. 4. waarom rijden de treinen helemaal door naar voren? Ik heb in de ochtend heel wat mensen die al op het perron stonden zien rennen naar de trein. Komen er straks langere treinen?

Team Communicatie

03.03.2015 om 15:26

Er staat inderdaad een sticker met een ikoontje van een fiets, maar dat betekent dat er niet gefiets mag worden in het station. Fietsen meenemen aan de hand is wel toegestaan. Let er wel op dat een fiets alleen meegenomen kan worden via de draaideuren vanaf de begane grond, dat zijn draaideuren met 3 binnendeuren. Zet de deur eventueel op de langzame stand (knop aan de buitenzijde). Vanuit de hal kun je de lift nemen naar het perron.

Team Communicatie

03.03.2015 om 13:50

Voor de taxi's wordt deze week een oplossing gezocht zodat het mogelijk is om weg te rijden uit de rij wachtende taxi's.

E.J. de Wit

02.03.2015 om 13:02

Een bouwkundig,technische en infra structureel wonder! Chapeau voor de Nederlands bedrijven die dit maar weer voor elkaar hebben gekregen.!

lowie

01.03.2015 om 21:17

ik vond het heel mooi mee te rijden het ziet er goed uit wand voor de fiets is het ook goed op gelost

Aggie2

01.03.2015 om 16:23

Van harte proficiat Delftenaren en zeker voor degenen die langs het lawaaierige spoorviaduct woonden, wat een geweldige overwinning voor jullie, geen treinen meer langs jullie deur en ook nog een heel mooi nieuw station. Super!!! Geniet van de rust en stilte, eindelijk is de trein-ellende voor jullie deur dan voorbij. Het nieuwe station oogt heel mooi, ik zag het op TV. Kortom, dit is een gouden aanwinst voor jullie en jullie stad!!!!

Arjan Krabbenbos

01.03.2015 om 12:22

Met verbazing heb ik het nieuwe station bewonderd met mozaieken op de pilaren en de muren en het fraaie relief met oude stadkaart van delft aan het plafond. Een heel contrast met het oude spoor en station,waar je je altijd in een tochtgat bevond. Gelukkig laten ze het voormalige stationsgebouw staan en zal straks na een ingrijpende renovatie dienst gaan doen als horecagelegenheid. Hopelijk met de oude luifel en goede infrastructuur voor minder validen erbij! De nieuwe stationshal gaf mij een gevoel van een grot met al die fraaie gangen en is zeker kanshebber voor de architectuurprijs. Op naar 2017 wanneer het stationscomplex beschikt over 4 sporen en 2 fraaie eilandperrons en een opgeknapt (nu nog desolaat) stationsgebied. Hulde aan Pro Rail en Crommerijn! Ook erg goed over nagedacht: Blik op de bussen met bestemmingsaanduidingen (aan voorkanten) die vanaf stationshal gelijk te zien zijn en de mooie,grote overdekte ondergrondse stalling ge -integreerd in een gebouw met stadskantoor er bij! Nederland wordt steeds mooier met die grotere en ruimere stationsgebouwen, maar heeft gelukkig ook ogen voor historisch patrimonium!

Arthur

01.03.2015 om 01:16

Die draaideuren staan sticker bij dat het verboden is voor fietsen. Hoe moet ik met mijn fiets het perron op? Via fietsenstalling kan ook niet, want daar zijn alleen smalle poortjes en geen fietssleuf bij de trap. NS-servicemedewerker had ook geen antwoord...

Pooya

28.02.2015 om 19:50

Ja ja, mooi allemaal. Maar niks voor de taxi's gedaan. ik sta nu langs coenderstraat met me taxi en kan niet weg rijden voor mijn eigen bel klanten, waarom? omdat in die tunel zit ik vast achter nog 11 taxi's . En dronken fietsers kunnen met gerust onze wagens door krassen in die tunel. En niemand houd hun tegen. Goed gedaan hoor. Zeker burgemeester heeft zelf geen taxi nodig, want die kan zijn prive chauffeur (directie vervoer) op het plein voor de deur laten wachten voor hem.

J.A.Wiersma

28.02.2015 om 18:51

NS, Prorail en gemeente Delft, van harte proficiat met dit prachtige en tegelijkertijd functionele station. Waar elders vind je zo'n fietsenstalling met eigen fietsroute van en naar de universiteit en rechtstreeks toegang tot de perrons? En bovendien korte looproutes naar tram (lijn 1 en binnenkort ook lijn 19 heb ik gehoord) en bus.

Bart-Jan Kouwenhoven

28.02.2015 om 17:22

Het was meer dan de moeite waard om de wekker op 3:45 uur te zetten vanochtend. Een prachtige aankomst in Delft. Het station geeft in de aankomst een heel mooi beeld van strak (BCA) naar wulps en frivool (Mecanoo). En buiten al een knipoog van Joan Busquets. Lof voor ProRail dat met stalen zenuwen het spoor in dienst heeft gekregen. Ik voel mij een trotse oud werknemer van de Spoorzone Delft.

Michael

28.02.2015 om 17:12

In alle opzichten een hele verbetering voor Delft. Klaar voor de toekomst.

Naufal Assegaff

28.02.2015 om 16:56

Geweldig en van harte gefeliciteerd met het nieuwe station en de spoortunnel. Het is echt een aanwinst voor de stad Delft!

Sander

28.02.2015 om 16:14

Echt heel mooi gedaan! De fietsenstalling en de verbinding daaruit naar het perron lijken me ook super! Enige punt van zorg lijken me de draaideuren, zouden ze voldoende capaciteit hebben?

thexfile

28.02.2015 om 16:10

Jammer dat er aan alles is gedacht behalve de brievenbus ! Schande. Dan maar geen post toch?

28.02.2015 om 12:57

Mooi !! In vele opzichten.


Uw e-mailadres wordt niet getoond op de website