Nieuw station Delft open!
28 februari 2015
Vanmorgen vroeg gingen het nieuwe station Delft en de spoortunnel open. Het moment waar honderden spoorbouwers ruim vijf jaar naar toe hebben gewerkt. Het is al de hele dag gezellig druk. Bekijk hier een impressie van het station, de reizigers en de kijkers!
Reacties (13)
E.J. de Wit
02.03.2015 om 13:02
Een bouwkundig,technische en infra structureel wonder!
Chapeau voor de Nederlands bedrijven die dit maar weer voor elkaar hebben gekregen.!
lowie
01.03.2015 om 21:17
ik vond het heel mooi mee te rijden het ziet er goed uit wand voor de fiets is het ook goed op gelost
Aggie2
01.03.2015 om 16:23
Van harte proficiat Delftenaren en zeker voor degenen die langs het lawaaierige spoorviaduct woonden, wat een geweldige overwinning voor jullie, geen treinen meer langs jullie deur en ook nog een heel mooi nieuw station. Super!!! Geniet van de rust en stilte, eindelijk is de trein-ellende voor jullie deur dan voorbij.
Het nieuwe station oogt heel mooi, ik zag het op TV.
Kortom, dit is een gouden aanwinst voor jullie en jullie stad!!!!
Arjan Krabbenbos
01.03.2015 om 12:22
Met verbazing heb ik het nieuwe station bewonderd met mozaieken op de pilaren en de muren en het fraaie relief met oude stadkaart van delft aan het plafond. Een heel contrast met het oude spoor en station,waar je je altijd in een tochtgat bevond. Gelukkig laten ze het voormalige stationsgebouw staan en zal straks na een ingrijpende renovatie dienst gaan doen als horecagelegenheid. Hopelijk met de oude luifel en goede infrastructuur voor minder validen erbij! De nieuwe stationshal gaf mij een gevoel van een grot met al die fraaie gangen en is zeker kanshebber voor de architectuurprijs. Op naar 2017 wanneer het stationscomplex beschikt over 4 sporen en 2 fraaie eilandperrons en een opgeknapt (nu nog desolaat) stationsgebied. Hulde aan Pro Rail en Crommerijn! Ook erg goed over nagedacht: Blik op de bussen met bestemmingsaanduidingen (aan voorkanten) die vanaf stationshal gelijk te zien zijn en de mooie,grote overdekte ondergrondse stalling ge -integreerd in een gebouw met stadskantoor er bij!
Nederland wordt steeds mooier met die grotere en ruimere stationsgebouwen, maar heeft gelukkig ook ogen voor historisch patrimonium!
Arthur
01.03.2015 om 01:16
Die draaideuren staan sticker bij dat het verboden is voor fietsen. Hoe moet ik met mijn fiets het perron op? Via fietsenstalling kan ook niet, want daar zijn alleen smalle poortjes en geen fietssleuf bij de trap. NS-servicemedewerker had ook geen antwoord...
Pooya
28.02.2015 om 19:50
Ja ja, mooi allemaal. Maar niks voor de taxi's gedaan. ik sta nu langs coenderstraat met me taxi en kan niet weg rijden voor mijn eigen bel klanten, waarom? omdat in die tunel zit ik vast achter nog 11 taxi's . En dronken fietsers kunnen met gerust onze wagens door krassen in die tunel. En niemand houd hun tegen. Goed gedaan hoor. Zeker burgemeester heeft zelf geen taxi nodig, want die kan zijn prive chauffeur (directie vervoer) op het plein voor de deur laten wachten voor hem.
J.A.Wiersma
28.02.2015 om 18:51
NS, Prorail en gemeente Delft, van harte proficiat met dit prachtige en tegelijkertijd functionele station. Waar elders vind je zo'n fietsenstalling met eigen fietsroute van en naar de universiteit en rechtstreeks toegang tot de perrons? En bovendien korte looproutes naar tram (lijn 1 en binnenkort ook lijn 19 heb ik gehoord) en bus.
Bart-Jan Kouwenhoven
28.02.2015 om 17:22
Het was meer dan de moeite waard om de wekker op 3:45 uur te zetten vanochtend. Een prachtige aankomst in Delft. Het station geeft in de aankomst een heel mooi beeld van strak (BCA) naar wulps en frivool (Mecanoo). En buiten al een knipoog van Joan Busquets. Lof voor ProRail dat met stalen zenuwen het spoor in dienst heeft gekregen. Ik voel mij een trotse oud werknemer van de Spoorzone Delft.
Michael
28.02.2015 om 17:12
In alle opzichten een hele verbetering voor Delft. Klaar voor de toekomst.
Naufal Assegaff
28.02.2015 om 16:56
Geweldig en van harte gefeliciteerd met het nieuwe station en de spoortunnel. Het is echt een aanwinst voor de stad Delft!
Sander
28.02.2015 om 16:14
Echt heel mooi gedaan! De fietsenstalling en de verbinding daaruit naar het perron lijken me ook super! Enige punt van zorg lijken me de draaideuren, zouden ze voldoende capaciteit hebben?
thexfile
28.02.2015 om 16:10
Jammer dat er aan alles is gedacht behalve de brievenbus ! Schande. Dan maar geen post toch?
28.02.2015 om 12:57
Mooi !! In vele opzichten.