Ondergronds station

In het midden van de spoortunnel ligt onder het nieuwe stadskantoor en de stationshal het ondergrondse station. In deze negen meter hoge ruimte rijden sinds 28 februari 2015 de treinen vanuit de tunnel het station binnen in een zee van licht. Het ondergrondse station maakt deel uit van het toekomstige knooppunt van openbaar vervoer waar trein, tram en bus samenkomen. Hoe ziet het toekomstige station eruit?

In het ontwerp van Benthem Crouwel Architekten staan licht en openheid centraal. Het station heeft een eilandperron, en als het station viersporig wordt dan zijn er twee eilandperrons. Een tussenliggende vloer in de grote vide van de bovengrondse stationshal is gemaakt van mezzanine, een lichtgewicht rooster. Van hieruit worden de passagiers in de goede richtingen geleid. Deze mezzaninevloer zorgt ook voor daglicht tot op het perron. Door de glazen vloer voor de entree van de stationshal valt ook daglicht naar binnen.


Overzichtelijk
Licht zijn ook de perronranden, waar continu lampen branden. Ook de wacht- en informatieplekken op het perron zijn van licht voorzien. Voor een optimale weerkaatsing van het licht zorgt de lichte granito vloer. In de vloer zijn verlichting, een schrikrand en blindegeleidelijn verwerkt. De perrons zijn overzichtelijk en open ingericht met slechts bebording en zitmeubilair. Dit alles moet de reiziger een veilig gevoel geven. Halverwege de perrons leiden trappen naar de fietsenstalling. De perrons zijn vanuit de stationshal goed bereikbaar via roltrappen en liften.


Fietsenstalling
Halverwege het negen meter hoge ondergrondse station komt een fietsenstalling met plek voor 5.000 fietsen. De stalling maakt ruimtelijk gezien deel uit van de perronhal; zij wordt slechts gescheiden door een volledig glazen pui. De fietsenstalling ligt onder het busstation op maaiveldniveau en is zowel via de stadszijde als vanuit het Westerkwartier toegankelijk. Vanuit de fietsenstalling staat u direct op een duidelijke hoofdroute van de stalling die in één blik de route naar de stationshal en de perrons weergeeft. De stalling is transparant en ook dat komt de veiligheid ten goede.


Planning
Op 28 februari 2015 zijn het nieuwe station, de spoortunnel en de fietsenstalling in gebruik genomen. Nadat het huidige spoorviaduct is afgebroken, kan de bouw van het westelijk deel van het station, spoor 3 en 4 beginnen. Naar verwachting wordt dit deel in 2018 afgerond.