Fietsenstalling feestelijk geopend

02 maart 2015

Vandaag is de ondergrondse fietsenstalling officieel geopend door NS, ProRail en de gemeente Delft. De stalling was echter het hele weekend al in gebruik, tegelijk met de eerste treinen op zaterdag 28 februari.

De nieuwe ondergrondse fietsenstalling heeft 5.000 plaatsen en biedt direct toegang tot de stationshal en het perron. De garage beschikt over een systeem waarmee het zichtbaar is welke plekken bezet zijn en waar nog ruimte is. Gebruikers kunnen hun fiets hier gratis stallen voor maximaal 14 dagen en er is 24 uur per dag toezicht.

De garage is te bereiken via ingangen aan de Westvest. Om het fietsverkeer in goede banen te leiden zet de gemeente Delft de komende periode fietscoaches in. Zij wijzen de weg en geven uitleg over de nieuwe fietsparkeerregels.

 

Reacties (18)

Bert Oude Essink

14.05.2015 om 11:25

Al tien jaar forens ik dagelijks tussen Gouda en Delft. Al die jaren heb ik gebruik gemaakt van de betaalde bewaakte fietsenstalling op station Delft. Naar alle tevredenheid, totdat deze gesloten werd. Sinds maart heb ik gebruik gemaakt van de nieuwe gratis bewaakte fietsenstalling. Als snel werd me duidelijk dat deze stalling te klein is. Op vrijdag 17 april werd me zelfs de toegang ontzegd door een medewerker van de gemeente Delft. Ik moest m'n fiets maar in de rekken op het stationsplein zetten. Onbewaakt en dat heb ik geweten! Alhoewel ie op slot stond, was ie mooi weg op maandag! Met dank aan de gemeente Delft! Een gratis bewaakte stalling is leuk en aardig, maar wat heb je eraan als je er niet van op aan kunt dat je je fiets daar altijd kunt stallen. Dan betaal ik liever voor de zekerheid dat ik m'n fiets kan stallen en dat ie er de volgende ochtend ook nog staat!

Hans Stoffels

04.05.2015 om 13:27

Regeren is vooruitzien Toen ik er 6 dagen voor sluiting achter kwam dat de bewaakte stalling ging sluiten, maakte ik een praatje met de stallingbeheerder. Het was toen al duidelijk dat er voor 50% van de fietsen plaats was. Ook was duidelijk dat de stallingsduur beperkt ging worden, en dat het beheer van de onbewaakte stalling niet meer door een van de ervaren krachten van de betaalde stalling zou worden vervuld, want te duur. U begrijpt wat er met de voormalige stallingbeheerder is gebeurd. Na enige ervaring, bleek me ook nog dat de stalling in het weekend te vol is en dat lege plekken slecht te vinden zijn. Een collega mocht niet meer de stalling in, zette zijn fiets gedwongen buiten en liet hem ongewild ophalen door een andere "gebruiker". Dit lost uiteindelijk het probleem van te lang stallen wel op, en zijn genoeg "gebruikers" te vinden die de stalling in Delft niet nodig hebben. Van weer een andere collega hoor ik dat de stalling nu gesloten is wegens vakantie. Dit lost het probleem van de lange stallingsduur op. Er zijn overigens niet alleen TU medewerkers die de stalling gebruik[t]en. Ik ben er een van. U zult begrijpen dat ik inmiddels -na 20 jaar - Delft CS mijd. Kafka leeft, zie "team communicatie". En al helemaal als u deze reaktie weghaalt. Een welgemeende groet aan allen op dit forum!

03.04.2015 om 14:13

NS Fiets is de beheerder van de stalling. Zij hebben de keuze gemaakt om geen bewaakt gedeelte meer te hebben. Dit wordt ook mede ingegeven door het openbare karakter van de stalling door het doorgaande fietspad wat hier loopt. Aan het einde van het jaar houdt NS Fiets een evaluatie. Alle hieronder geplaatste reacties zullen hierin worden meegenomen.

Monique

22.03.2015 om 22:50

@Team Communicatie - En wat gaat er voor actie ondernomen worden tegen de vele gevallen fietsendiefstal die diverse mensen intussen hebben gemeld o.a. op een pagina op deze website? https://www.spoorzonedelft.nl/actueel/nieuwsberichten/nieuwe_locaties_fietsparkeren_bij_station_delft Maar ook: http://www.delftopzondag.nl/algemeen/nieuw-station-kampt-nog-met-kinderziektes en http://rotterdam.fietsersbond.nl/nieuws/veel-fietsdiefstallen#.VQ7ci_mG_UI maken melding van fietsendiefstal in de nieuwe stalling, vaak zijn het fietsen van personen die net als ik voorheen een abonnement hadden bij de bewaakte stalling. De roep om weer een bewaakte stalling te hebben wordt steeds luider.

Johan

21.03.2015 om 23:18

@Team Communicatie - Functionaliteit speelt kennelijk geen enkele rol bij de excel-manager die dit bedacht heeft, dus dan kan de maximale stallingsduur net zo goed teruggebracht worden tot een half uur. Dan is er altijd zat ruimte, prima beleid, toch? Op andere stations, zonder fancy bezet-sensoren, kan men prima uit de voeten met een maximale stallingsduur van 28 dagen met een paar keer per jaar een handhavingsactie. Met de sensoren kan er continu gehandhaafd worden, dus kan zelfs met een langere maximale stallingsduur hetzelfde effect bereikt worden.

Team Communicatie

17.03.2015 om 16:11

Voor het stallen van fietsen in het stationsgebied is bewust gekozen voor een maximale stallingsduur van 14 dagen, omdat een fietsenstalling bij een OV-knoop nu eenmaal intensief gebruikt wordt en de ruimte vaak schaars is. Zo ook in Delft, en de maximale stallingsduur moet er juist voor zorgen dat de (dure) stallingsplaatsen zo optimaal mogelijk worden gebruikt en dat de stalling niet als opslagplaats wordt gebruikt. NS Fiets beheert de stalling en er is voor gekozen geen bewaakt gedeelte meer te hebben, ook ingegeven door het feit dat de fietsenstalling een openbaar karakter heeft door het doorgaande fietspad in de stalling. De bus nemen in het geval TU-studenten of werknemers op vakantie gaan, is inderdaad een goede tip. Vooralsnog worden geen extra borden geplaatst. Een nieuwe situatie vraagt altijd om een gewenningsperiode, die we graag even afwachten omdat meer borden ook niet altijd tot het gewenste effect leiden.

Nico

13.03.2015 om 18:55

Ik lees hierboven een heleboel vragen, maar geen antwoorden. Is dit teveel werk, of heeft dit een andere reden. Veel vragen zijn niet specifiek persoonsgebonden, maar zijn van een zeker algemeen belang. Zeker voor de grote groep studenten. Ik zelf woon in Delft en ga als het even kan met de fiets richting stad en parkeer mijn fiets daar. Anders neem ik de bus. Misschien een aanrader voor de vele studenten om ook maar de bus te pakken als je langer naar huis gaat. Misschien kun je zelfs straks met de tram, als de ouwehoeren over de Sebastiaansbrug het tenminste eens worden.

Monique

10.03.2015 om 11:08

Op het Zuidwal fietspad staat bij de oversteekplaats met stoplichten naar Westvest een geel bord om naar de fietsenstalling te verwijzen. Op de Westvest zelf staat bij de oversteekplaats met stoplichten een volgend geel bord om over te steken. Maar wanneer je daar eenmaal bent overgestoken en de trambaan over bent, staat er geen bord meer. Daar moet je als het ware voor het busplein een draai van 180 graden maken en de trap af met de fiets aan de hand, maar wanneer je dat niet weet, rij je zo het busplein op naar de ingang van het station (wat ik dan de eerste dag ook bijna deed). Nog een bord daar zou wel handig zijn. Overigens hangen er nu boven en onderaan de trap witte bordjes dat de trap tijdelijk is en dat fietsers vanaf 2017 kunnen doorfietsen langs het water.

Jose

09.03.2015 om 21:52

De fietscoaches heb ik nog niet gezien, net als de borden met de verwijzing waar de ingang van de fietsgarage is. Voor heel veel mensen is de ingang niet te vinden. Het gevolg daarvan is, dat men de fiets op het plein voor de ingang zet. Die kan je dan later tegen betaling van € 25,-- ophalen in Den Haag. Misschien handig om eerst de nodige maatregelen te treffen, alvorens de fietsen weg te halen!

Bram van Kampen

07.03.2015 om 03:04

Waarom geen compromise, Vrije Opstalling voor tot 14 dagen, (Vooruit) betaalde opstalling voor langer, gerekent per dag, en onder toezicht. Waarom geen toezicht. Ik zou best é 5.00 willen betalen per dag om mijn dure fiets veilig gestalt te zien.

Johan

05.03.2015 om 20:45

"De fietsenstallingen in het stationsgebied zijn bedoeld voor kort gebruik om zo iedereen de mogelijkheid te geven gebruik te laten maken van de aanwezige plaatsen. " - Als het de bedoeling is dat *iedereen* de mogelijkheid heeft om van de aanwezige plaatsen gebruik te maken, dan geldt dat dus ook voor mensen die weleens twee weken of langer vakantie hebben. Er zijn in de vakantieperiode niet plotseling meer fietsen te stallen. Door dit idiote beleid staat straks in de vakantie de ondergrondse fietsenstalling half leeg, terwijl er in de omliggende straten grote overlast zal zijn van geparkeerde fietsen. Daar heeft niemand baat bij.

Martijn

05.03.2015 om 11:41

U schrijft: "Wanneer u uw fiets langer dan 14 dagen wilt stallen, dan kunt u terecht buiten het stationsgebied" Kunt u dan ook aangeven waar buiten het stationsgebied dit precies is, hoever van het station dit is, of en hier plek voor een groot aantal fietsen? Zeker tijdens schoolvakanties zullen vele scholieren, studenten en forenzen hun fiets voor langere tijd willen stallen. Is het dan maar de bedoeling dat op allerlei plekken zo dicht mogelijk bij het station een groot aantal fietsen voor langere tijd staan? Ik was in de veronderstelling dat de mooie nieuwe ondergrondse stalling bedoeld was om de stad en de omgeving rond het station zoveel mogelijk te ontlasten van de grote brei aan gestalde fietsen. U schrijft ook dat fietsen ook voorheen niet langer dan 14 dagen gestald konden worden op straat. Voorheen stalde ik mijn fiets niet op straat maar in de betaalde stalling en had hiervoor een jaarabonnement. Ik betaalde zodoende niet alleen voor wat veiligheid, maar ook voor de mogelijkheid om mijn fiets langer dan 14 dagen te stallen. Voorzover mij bekend was er in deze betaalde stalling geen maximum stallingsduur, zolang je tenminste maar betaald. Met deze nieuwe gratis stalling en de 14 dagen regel is deze mogelijkheid weggevallen. U zadelt mensen nu met een probleem op. Waarom niet een aparte stalling, desnoods betaald en misschien iets verder van het station, waar je wel je fiets voor langere tijd (en veilig) kan stallen?

05.03.2015 om 09:43

Met het vervallen van de betaalde/bewaakte fietsenstalling, is het inderdaad niet meer mogelijk om fietsen langer dan 14 dagen in het stationsgebied te stallen. Dat kon voorheen op straat ook niet, alleen was het handhaven toen lastiger. De fietsenstallingen in het stationsgebied zijn bedoeld voor kort gebruik om zo iedereen de mogelijkheid te geven gebruik te laten maken van de aanwezige plaatsen. Wanneer u uw fiets langer dan 14 dagen wilt stallen, dan kunt u terecht buiten het stationsgebied, waar een maximale stallingsduur geldt van 28 dagen.

thijs

05.03.2015 om 08:26

Bij de ingang van het station worden alweer fietsen gedumpt,5000 olaatsen is zeker niet genoeg of 2 min lopen asoos

Johan

04.03.2015 om 20:53

Is er inmiddels wel nagedacht over de vakantieperiodes? Er kunnen niet zomaar een paar honderd fietsen verdampen van mensen die elders wonen en de fiets gebruiken voor de laatste kilometers van het station naar hun werk of opleiding. Slechts twee weken als maximale stallingstermijn is te kort voor normaal gebruik van een stationsfietsenstalling.

Adriaan

04.03.2015 om 02:55

Is hier ook een plaats voor brommers ingericht

Team Communicatie

03.03.2015 om 13:48

Fietsen die nu buiten de rekken staam, dus op het plein en langs de hekjes, worden helaas verwijderd!

Vicky

02.03.2015 om 19:24

Mooie overdekte fietsenstalling. Wat doen jullie nu met de fietsen die onbewaakt op het plein voor de ingang staan? Is het niet beter om meer fietsklemmen bij de ingangen te plaatsen?


Uw e-mailadres wordt niet getoond op de website