Bagijnetoren succesvol begonnen aan de terugweg

13 juli 2011

Vandaag is de Bagijnetoren begonnen aan de terugweg naar zijn oorspronkelijke plek. De Bagijnetoren is in februari van dit jaar 15 meter verschoven, zodat onder de oorspronkelijke plek een stuk van de spoortunnel gebouwd kon worden. Achtereenvolgens zijn op deze locatie de diepwanden gegraven en een stuk van het dak van de tunnel gerealiseerd. Nu het dak en de wanden onder de toren klaar zijn, kan deze weer terug naar zijn plek. Vanaf vanmiddag rust de Bagijnetoren op het dak van de spoortunnel.

Voorbereidingen
In december 2010 zijn de voorbereidingen gestart voor het verplaatsen, zodat de bouw van de tunnel op de plek van de toren kon plaatsvinden. Aan de onderkant van de toren zijn rondom gaten gemaakt en door deze gaten heen is wapening gevlochten. De wapening is de basis voor de betonvloer van ruim 40 centimeter dik. De betonvloer van ongeveer 8 bij 8 meter is de nieuwe fundering van de toren en ligt ook in de toekomst onder de toren.

Op deze betonplaat is de toren in februari verschoven. Afgelopen week zijn aan weerszijden van de Bagijnetoren - net als in februari - twee schuifbanen geplaatst. Over de betonnen funderingsplaat zijn twee stalen balken geplaatst, haaks op de schuifbanen. Tussen de stalen balken zijn vijzels aangebracht, waarmee de Bagijnetoren eerst 5 cm is opgelicht. Hierdoor kwam de toren los van de grond. Eenmaal los zijn aan de achterzijde van de stalen balken zogenaamde duwvijzels geplaatst.


13 juli 2011: De Bagijnetoren tijdens de verplaatsing.

De toren weegt circa 280 ton en wordt trapsgewijs verschoven; steeds 5 centimeter omhoog en een stukje opzij, tot 30 centimeter hoog. Als de Bagijnetoren eenmaal boven zijn oorspronkelijke plek aangekomen is, blijft hij nog op deze hoogte staan om de ondergrond gereed te maken. Over een aantal dagen wordt nieuw beton gestort en uiteindelijk zakt de Bagijnetoren weer 30 centimeter in het beton.

Verschoven
Vandaag is om 7.00 uur gestart om met behulp van de duwvijzels de toren te verschuiven. Deze hydraulisch gestuurde duwvijzels zijn bestuurd door een gespecialiseerd medewerker. Tijdens het vijzelen is de toren voortdurend gemonitord en bijgesteld.

Klik hier voor beelden van de NOS van het verschuiven van de Bagijnetoren.

Vanaf het begin van de middag staat de Bagijnetoren op zijn toekomstige stek. Tijdens de overige toekomstige bouwwerkzaamheden aan de tunnel blijft de Bagijnetoren staan.

Bouw spoortunnel op oorspronkelijke locatie


23 juni 2011: het tunneldak waar de toren op komt te staan en de diepwanden zijn goed te zien.
Foto: Jopie van der Stap



5 juli 2011: diepwanden die boven de grond uitsteken worden weer gesloopt.
Foto: Jopie van der Stap

Zie ook:
Historie  Bagijnetoren
 Archeologie: Bagijnetoren
Archeologie: geen schat onder de Bagijnetoren (16 juni 2011)
 

Reacties (0)

Uw e-mailadres wordt niet getoond op de website