Hoe staat het met de bouw?

23 september 2013

Wat is er gebeurd de afgelopen tijd? Kijk met ons mee naar de vorderingen in de bouw van de tunnel, het ondergrondse station, het stadskantoor en de inrichting van de openbare ruimte. Fotografie: Ronald Tilleman.


 

Links: de spoorbak waar een aantal voorzieningen te zien zijn voor calamiteiten: een looppad, de ventilator voor afvoer van warmte en rook en er komt een droge blusleiding waarvan de brandweer gebruik kan maken voor de aanvoer van bluswater. Ook komt er een C2000 installatie zodat hulpdiensten ondergronds met elkaar kunnen communiceren.
Rechts: de stalen constructie voor de lift, waar later glas tegenaan komt.


 

Links kijkje vanaf de spoorbak omhoog naar de vloer met glazen bouwstenen, die straks door daglichttoetreding op de perrons zorgt. Boven het betonnen vlak dat te zien is, komen de tourniquets. In de spoorbak komen geluidsabsorberende platen om te voorkomen dat het station een klankkast wordt.




















Een stukje definitieve inrichting van de openbare ruimte, zo komt het Bolwerk en straks uit te zien! Het water staat ook al tegen de kademuur aan. Straks wordt dit 'eiland' een leuk stukje om te verblijven.


Zicht op het nieuwe stadskantoor en de stationshal, met de toegang naar het ondergrondse station. De stalen trappen (mét stootborden) naar de tussenvloer zijn al geplaatst. De traptreden worden in een later stadium bekleed met grijs natuursteen. Hiernaast komen de roltrappen, die naar verwachting volgende maand worden ingehesen. De trappen van de tussenvloer naar het perron worden meer open, zónder stootborden. Dat is zowel goed voor de brandveiligheid omdat de ventilatoren hun werk dan beter kunnen doen, maar ook voor de sociale veiligheid omdat er dan beter zicht is van boven naar beneden en omgekeerd.


Het stadskantoor/stationshal vanuit de lucht. De stalen constructie wordt - in delen - prefab aangeleverd waardoor de bouw extra hard gaat. De schuine dakconstructie laat de contouren van het gebouw al goed zien.






















Een proefopstelling met het glas voor de gevel. Het ontwerp met een patroon van cirkels verwijst naar de ambachtelijke glasproductie van vorige eeuwen. Inmiddels is het glas besteld en starten de bouwers volgende maand al met het aanbrengen ervan.

 

Links: achter de diepwandgrijper. die sleuven in de grond maakt tot de pleistocene zandlaag, waardoor een waterdichte bouwkuip ontstaat. Deze diepwanden zijn tegelijkertijd de wanden van de tunnel. In de sleuven wordt beton gestort. De wapeningskorven (voor op de foto) zorgen voor extra sterkte.
Rechts: het water is terug in de Westsingel. Bootjes moeten nog even wachten tot 2015, dan is de vaarroute weer open.

Reacties (0)

Uw e-mailadres wordt niet getoond op de website